zaterdag 10 september 2011

Leuk reisje in het verschiet..(1/6)


Vanaf de Boatshow in Southampton (16-25 september, zie hier ) moet een 45 ft motorjacht over zee worden teruggevaren naar Port Zelande, een tocht van zo'n 250 zeemijl, ruim 460 km. Ik ben gevraagd als de helft van een tweekoppige bemanning deze klus uit te voeren. Een buitenkansje, het schip is van alle moderne apparatuur en gemakken voorzien, zelfs van stabilisatoren. Nu heb ik met een vergelijkbaar schip deze tocht al eens eerder, maar dan in tegenovergestelde richting gevaren. Prachtig !
We vliegen op de 28e in alle vroegte naar Southampton, en zoeken de boot op.
Vanuit Southampton voert de tocht via de Solent (een begrip voor veel zeilers) langs het eiland Wight naar het Kanaal. Via Eastbourne (Beachy Head, met prachtig uitzicht op de witte krijtrotsen, speciaal de Seven Sisters) en Dungeness richting Dover. Het is lastig navigeren met alle rotsen, zandbanken, grote getijverschillen en snelle stromingen. Klik op de kaarten voor een vergroting.
Rond Dover volgt dan de oversteek richting Calais / Duinkerken, dwars door de drukbevaren Shippping lanes in het Kanaal, waar zo'n 400 grote schepen per dag passeren, en daar doorheen slingeren zich veel snelvarende ferries tussen Engeland en Frankrijk. Met radarsystemen en zelfs met patrouillevliegtuigen word je nauwlettend in de gaten gehouden (zie hier).

Vanaf Calais richting Zeeland liggen parallel voor de Belgische kust banken, waar je nauwgezet tussendoor moet varen. Ter hoogte van de Westerschelde kruis je weer veel scheepvaartverkeer van en naar Antwerpen. Voor het laatste traject zijn er meerdere opties : via Vlissingen, Veerse meer naar de Oosterschelde, of via de sluis bij Neeltje Jans. De keuze hangt vooral van het weer af, en of we onderweg een stop maken om te slapen. Eenmaal  op de Oosterschelde gaat het via Keeten, Mastgat, Zijpe en de sluis bij Bruinisse naar de Grevelingen, waar helemaal aan het eind Port Zélande verscholen ligt.
Als de tocht vastere vormen gaat aannemen, zal ik dat in een blog melden, en zo mogelijk onderweg het blog bijhouden. Waarschijnlijk is het verloop ook te volgen via Marine Traffic, maar dat lukt alleen als er een AIS   zender aan boord is.
Bij storm varen we niet. Het kan in ons vaargebied reusachtig spoken, hier een spectaculair filmpje van de Franse kant van het Kanaal. Zulke golven kun je maar beter mijden .... Dit wil je niet meemaken !

dit is de boot die wordt overgevaren










Geen opmerkingen:

Een reactie posten