woensdag 9 oktober 2019
'Chip' klaarmaken voor de winter(stalling)
dinsdag 8 oktober - het seizoen 2019 definitief ten einde .....
Voor 1 november gaat de 'Chip' weer in de winterstalling bij de broers van Ast in Brouwershaven. De voorbereiding die daarvoor nodig is, stond al enige tijd op de agenda, maar als pensionado valt het niet mee een afspraakvrije dag te vinden, waarop ook het weer nog moet meewerken. Regen is niet handig voor de uit te voeren klusjes.
De zeilen moeten uit de mast, de bedrading van verlichting, instrumenten en communicatieapparatuur moeten bij de mast worden afgekoppeld. Verder nog watertank leegpompen, olie verversen, en oliefilter vervangen. Vandaag is de agenda leeg, het weerbericht redelijk, het lijkt in ieder geval droog te blijven. Dus gewapend met de gereedschapskist, olie-extractie pomp en nieuw oliefilter en lunchpakket gaan we op weg naar de jachthaven.
De grootste en lastigste klus is het verwijderen van het grootzeil. Het recept van de laatste jaren is de giek met zeil en maindropsysteem als geheel van de mast te halen en aan boord te laten in de winterstalling.
De genua volgt als tweede klus, opgevouwen gaat die gemakkelijk in de auto. Het opvouwen van de grote lap zeil op de smalle steiger in je eentje is nog even een dingetje.
Het echte werk is het winterklaar maken van de motor. Dit voorjaar zijn de kleppen gesteld, de buitenwater impeller vervangen, en de koelkanalen ontkalkt. Wat nu aan het seizoenseinde moet gebeuren is het vervangen van het oliefilter en het verversen van de olie. Het probleem van een bootmotor is de toegankelijkheid. Het filter zit op een lage ontoegankelijke plek, en dat moet je dus zien los te wurmen met je hoofd naar beneden hangend in een smal gat waar geen plaats is voor twee armen.
Eerst moet de olie uit het carter gepompt worden, om een vloedgolf van olie in de bilge te voorkomen. De aftapstop zit onder de motor, en is niet bereikbaar. Dus moet met een vacuumpomp via de peilstokopening de olie worden opgezogen. Bij een koude motor is de olie te dik om te kunnen opzuigen door een dun slangetje. Dus draait de motor zo'n twintig minuten warm waardoor de olie dun vloeibaar wordt.
In onze Yanmar heeft de ontwerper van destijds het oliefilter horizontaal geplaatst. Er is daarbij duidelijk niet aan onderhoud gedacht. In het oliefilter zit een flinke slok olie, die er uit loopt bij het losdraaien. Met een bedje van poetslappen en keukenpapier wordt het meeste opgevangen. Het nieuwe filter krijgt vast een slok olie, en wordt op z'n plek geschroefd. Daarna wordt de motor de juiste hoeveelheid nieuwe semi-synthetische olie door de vulopening toegediend. Als dank knort de motor van plezier als hij weer gestart wordt.
Als laatste worden de elektra- en signaalkabels die uit de mast komen, in de kajuit onder de mastvoet afgekoppeld, door de zwanenhals naar buiten gewurmd en waterdicht aan de mast gebonden. Daarna is de 'Chip' klaar voor de tocht naar de winterstalling in Brouwershaven, daar moeten we nog een datum voor prikken.
De deadline voor het uit het water takelen van de boot is 1 november. Als we in Brouwershaven bij van Ast voor de kant liggen, gaat er antivries in het buitenwater koelcircuit, worden in verband met de verzekering de accu's ontkoppeld en gaat de gasfles mee naar huis.
Langs een uitgestorven Grevelingen rijden we voor de laatste keer dit seizoen vanaf Herkingen naar huis.
maandag 14 oktober
Vandaag lijkt het weer mee te werken om de boot van Herkingen naar Brouwershaven over te varen. Zware buien schampen onze kust, maar de Grevelingen blijven net buiten schot. Logistiek is het overvaren altijd een puzzel, iemand moet de auto van Herkingen naar Brouwershaven brengen. Irene mag na haar knieoperatie 6 weken lang geen autorijden, die termijn loopt precies vandaag af.
Bij de fysio heeft ze getest of ze voor de voor het rijden benodigde 35 kilogram met het geopereerde been kan wegdrukken, die test verliep glanzend. Gisteravond even een rondje autorijden, dat ging ook probleemloos, dus niets staat de logistieke operatie van vandaag in de weg.
De Grevelingen is in dit jaargetijde leeg en verlaten, met af en toe een verdwaalde zeilboot of mosselvisser. Op de stuurautomaat is de overtocht een fluitje van een cent, onderweg kan de lunch genuttigd worden.
De antifouling heeft dit jaar goed z'n werk gedaan, de vaarsnelheid is na een tijd stilliggen nog prima. Vorig jaar was de boot op deze overtocht aan het seizoen-einde niet meer vooruit te branden, als gevolg van een uitbundige aangroei van zeeleven op het onderwaterschip.
In Brouwershaven wordt de Chip opgewacht door Irene, die de auto zonder problemen hier naartoe heeft gereden. De warme motor wordt met nog openstaande thermostaat van antivries voorzien, de gasfles gaat van boord, de accu's worden afgekoppeld, en de buiskap wordt gedemonteerd. Alle spullen die niet aan boord hoeven te blijven, gaan in de auto mee naar huis.
Wij aanvaarden de thuisreis, de gebroeders van Ast leggen de boot in de loop van de dag in een van hun loodsen om te overwinteren. De mast gaat er eerst nog af, en het onderwaterschip krijgt een grote beurt met een extra sterke hogedrukspuit.
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten