dinsdag 11 oktober 2016

Winter(?) in zicht


Zaterdag 8 oktober. Vandaag de voorbereidingen getroffen voor het verblijf van de 'Chip' in de winterstalling bij van Ast in Brouwershaven.
Op het programma staat olie verversen en oliefilter vervangen, thermostaat verwijderen voor de antivries bij aankomst in Brouwershaven. En de zeilen eraf, want de mast gaat plat bij van Ast.
Gelukkig is het prachtig weer, en weinig wind. Als alle lijnen van de zeilzak, de neerhouder, de grootschoot en de dirk los zijn, kunnen de leuvers uit de mast en de giek compleet met zeil van de mast worden gescheiden. De genua gaat iets gemakkelijker, die wordt op de steiger tot een handzaam pakketje opgevouwen. Alles past op de millimeter in de Focus.

Als ik voor iemand van het zeilersforum het luchtfilter verwijder om een aantal foto's te maken van de bedrading rond de motor, blijkt een van de voedingsdraden van de leksignalering van de saildrive kortsluiting gemaakt te hebben met de rand van het luchtfilter. Goed dat het nu tevoorschijn komt, de reparatie is een kleinigheid, die groter onheil voorkomt.

Bij het proefdraaien van de motor na het olie verversen zie ik plotseling iets bewegen in het wierfilter. het blijkt een jong palinkje te zijn !
Als de motor stopt, kruipt ie weer in de koelwater toevoerslang. Na opnieuw starten wordt de paling weer het filter ingezogen, en kan ik hem (of haar) teruggooien in de Grevelingen.

Na alle werkzaamheden vandaag ligt de 'Chip' er kaal bij. De 19e oktober gaan we bij goed weer de boot overvaren naar Brouwershaven.

Winterwerkzaamheden dit jaar zijn het kaal maken van het onderwaterschip, John kan het nieuwste op het gebied van antifouling leveren : siliconen ! Geen aangroei, en vier jaar lang geen omkijken naar, dat zijn de claims.
Maar eens kijken wat van Ast vraagt voor het kaalhalen van het onderwaterschip, want dat is een rotklus.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten