woensdag 9 maart 2016

Voorbereidingen zeilseizoen 2016


In de hal van de gebroeders van Ast in Brouwershaven, waar de 'Chip' ieder jaar in de wintertijd haar uren slijt, is er in die periode altijd volop bedrijvigheid. Een mix van professionele jachtonderhoudsbedrijven, en booteigenaren die voldoende tijd hebben om zelf te klussen.
Voor de 'Chip' staat er ook weer het nodige op het programma. De marifoon kreeg vorig jaar kuren tijdens zenden vanaf de buitenbediening, en zal door de importeur worden nagekeken. Daarvoor moeten alle onderdelen worden uitgebouwd om de zaak grondig te kunnen controleren. Geen eenvoudige zaak, want de marifoon zit ingebouwd in het digitale en analoge zenuwcentrum van de boot met veel moderne elektronica. Uiteindelijk, na een keer diep ademhalen heb ik alles losgetrokken en bij de 'Icom' importeur afgeleverd, die de fout snel heeft gevonden en verholpen. Intussen zit alles weer op z'n plaats, in het voorjaar zal blijken of er geen draadjes zijn losgeraakt tijdens de lastige herplaatsingsoperatie.

Een tweede (nogal eens weerkerend) punt van zorg blijkt  het brandstofsysteem. Niet dat we recent last hebben gehad van motoruitval, maar onderhuids blijkt er toch iets ernstigs aan de hand. De toevoeging van 7% biocomponent aan de diesel die je in NL aan de pomp tankt, blijkt desastreus uit te werken voor bepaalde metalen in het brandstofsysteem. Die metalen (koper, zink met name) werken ook nog eens het bederf van diesel in de hand, en het ontstaan van bacteriĆ«le besmetting als er water in de tank komt. De koperen aanzuigbuis in de roestvrijstalen tank is daardoor ernstig aangetast (zie foto). En alle brandstofleidingen zijn van koper....

Het hele brandstofsysteem moet op de schop, en wordt vanaf het aanzuigpunt in de tank volledig in roestvrijstaal en biodieselbestendige rubberslang uitgevoerd. Compleet met een nieuw brandstoffilter/waterafscheider, dat innovatief wordt aangepast en aangesloten. De stromingsrichting door het filter is nu tegengesteld aan wat de fabrikant heeft bedoeld. Maar ik denk dat het met de gemaakte aanpassingen  zo beter is. De vacuĆ¼mmeter geeft de vervuilingsgraad van het filterelement weer.

Een laatste grote actie wordt het tot op het polyester kaalschuren van het onderwaterschip. Via de connecties van schoonzoon John gaat er een laag Hempel siliconenverf op, het nieuwste van het nieuwste op het gebied van antifouling (anti-aangroei).

BAM010702200 (R)Het elektrische systeem wordt uitgebreid met een nauwkeurig meetinstrument, die op ieder moment de laad- of ontlaadstroom van de accu's weergeeft. De laadtoestand van de accu wordt exact bijgehouden, en de tijd die je nog hebt voor de accu leeg is. Een geruststellende gedachte dat je onderweg niet onverwacht zonder stroom komt te zitten.

Verder staat op het programma nog een grondige poetsbeurt van romp en dek, wat kleine reparaties en dan zijn we weer klaar voor het zeilseizoen 2016 !









Het aantal pageviews van deze blog blijft spectaculair stijgen : nu al bijna 46000 (!).



Geen opmerkingen:

Een reactie posten