maandag 22 juni 2020

De kop is eraf !

maandag, 22 juni 2022

De kop is eraf ! Nee, dit wordt geen verhaal van een motorrevisie, maar van onze vakantietocht per Chip door Coronaland. Onze eigen Watersportvereniging in Herkingen is heel ver gegaan in het implementeren van Corona maatregelen, we nemen aan dat dit voor de door ons onderweg te bezoeken havens ook gedaan is.

Na een gezellige Vaderdag in Maassluis op zondag 21 juni, waar vader flink is verwend door de volgende generaties, rijden we ’s avonds nog met een volgeladen auto naar Herkingen. Altijd weer verbazingwekkend hoeveel je in je drijvend huis kunt opbergen.

Na een goede nachtrust in de haven, vergen op maandagmorgen de voorbereidingen voor vertrek de nodige tijd. We vertrekken rond tien uur richting de Grevelingen sluis. Die staat al open op ons te wachten, dat is nog eens een goed begin van de reis, die ons vandaag door drie sluizen zal voeren. Het is al redelijk druk op het water, maar de meeste schepen nemen bij het verlaten van de sluis de afslag naar de Oosterschelde. Met drie schepen varen we in noordelijke richting naar de volgende sluis, de Krammer, die zich al duidelijk aan de horizon aftekent. De wachttijd is hier beperkt, maar het schutten duurt extra lang. Dit wordt veroorzaakt door de zoet / zout scheiding in de sluis, we zijn zuinig op ons zoetwater.

Via het  Zuid / Noord Volkerak varen we naar het volgende sluiscomplex, de Volkerak. Hier moeten we lang wachten op een schutting. Bij het verlaten van de sluis moet er een belangrijke keus gemaakt worden : linksaf richting Noordzee (via Stellendam of Maassluis) – of rechtsaf via Dordrecht, de Staandemastroute. Hoewel de weermannen ons op het land een hittegolf beloven, ligt in Engeland een angstaanjagend lagedruk complex met veel wind. Als dat onze richting opschuift, wordt onze tocht over zee naar het noorden geblokkeerd. Voorlopig nemen we het zekere voor het onzekere, en varen richting Dordrecht.

Het oponthoud in de sluizen zorgt ervoor, dat we het tijdslot gaan missen voor de brugopening in Dordrecht. De overnachtingsmogelijkheden tot Dordrecht zijn beperkt, we kiezen voor de jachthaven ‘De Kil’. Daar zijn we nog nooit geweest. Het blijkt een pareltje. Irene tovert een maal op tafel, dat voor een deel bestaat uit BBQ restjes van gisteren. Onze nieuwe oven komt goed van pas !

De vandaag gevaren route :

1. Hallo Irene en Cees, wij gaan deze route ook doen ergens deze week. Ben benieuwd naar jullie volgende ervaringen na de Kil bij Dordrecht!