Op vrijdagmorgen 30 september worden we in Blankenberge wakker onder een stralende zon, en bij een heerlijke temperatuur. Het lijkt wel lente in plaats van de laatste dag in september. Het havengeld bij de RSYB wordt betaald, waarbij de jonge havenmeester, die Guido heeft opgevolgd ons op het hart drukt vooral de groeten te doen aan 'den Alexander'. We doen inkopen bij de keurslager, de naastgelegen supermarkt, en eten een dubbele pannenkoek met bruine suiker op de boulevard bij tearoom Nominoë, die vernoemd is naar het schip dat bij zijn vergaan bij Blankenberge in 1889 voor zoveel leed en commotie zorgde.
In verband met het getij bij het aanlopen van de Roompot gaan pas na lunchtijd de trossen los, en vertrekken we in pal noordelijke richting tot de A2 midvaarwaterboei. We peilen het in- en uitgaande verkeer van Zeebrugge daarmee enigszins mis, ondanks dat moeten we toch nog enige keren uitwijken. Vanaf de A2 boei varen we richting de Botkil-W kardinaal en vandaar langs de noordkant Walcheren naar de 'Noordland' buitenhaven bij Neeltje Jans. We schutten snel naar binnen met vooral visbootjes, die op marifoonkanaal 25 hoog opgeven van hun vangst die dag.
De Oosterschelde baadt in de avondzon, en bij de Zeelandbrug kan ik een paar mooie sfeerplaatjes maken. De sluis bij bij Bruinisse veroorzaakt nogal wat oponthoud, waardoor we genoodzaakt zijn in het pikdonker de onverlichte Grevelingen af te varen naar Brouwershaven. Met behulp van de radar varen we de onverlichte boeien mis, en leggen voor de nacht aan bij de dieselpomp van de gebroeders van Ast.
We genieten van een welverdiende nachtrust, om 8 uur op zaterdagmorgen 1 oktober staat Hans van Ast al klaar bij de pomp, en vullen we de tanks met bijna 500 liter verse diesel. Het verbruik voor deze tocht komt daarmee op gemiddeld bijna 13 liter per uur.
In wegverkeer termen ongeveer 1,9 liter/mijl of 1 liter/km. Op basis van het brandstofverbruik : effectief geleverd vermogen gemiddeld 50 kW, dit komt overeen met 68 pk.
In wegverkeer termen ongeveer 1,9 liter/mijl of 1 liter/km. Op basis van het brandstofverbruik : effectief geleverd vermogen gemiddeld 50 kW, dit komt overeen met 68 pk.
We varen in een half uurtje naar de thuishaven, en einddoel Port Zelande. Na aankomst leggen we het schip netjes vast, maken schoon schip en worden dan afgehaald door Irene.
Kort samengevat : dit was een schitterende tocht, met gedenkwaardig goede omstandigheden. Een tocht die met een gouden randje wordt ingelijst in de herinnering !
Vanaf Blankenberge gevaren : 64 mijl ; totaal 255 mijl vanaf Southampton (= 472 km)
(door op de foto's een of twee keer te klikken kunnen ze in groter formaat worden weergegeven)
Alle foto's van de reis zijn hier te bekijken
De route die we hebben gevaren :
Goed verhaal Cees en mooi beschreven!
BeantwoordenVerwijderen