Door de knierevisie van Irene staan onze zeilactiviteiten dit jaar voorlopig op een laag pitje. Op z'n Cruijffiaans gezegd heeft dit nadeel ook z'n voordeel : we kunnen eindelijk een afspraak maken om een dagje mee te varen op de 'Adriana' van de Balverts. Zie ook ons blog van 21 juli 2010, toen we de Adriana op het IJ zagen langskomen.
De 'Adriana' is een eigentijdse versie van een klassieke Katwijkse steilsteven, zoals die vroeger veel als vrachtschip in deze regio in gebruik was. De vader van Cees Balvert voer ook met zo'n schuit. Toen Cees van z'n vervroegde pensioen als hoofdmachinist van de grote vaart ging genieten, werden al snel de eerste schetsen van een aan deze tijd en zijn verlangens aangepaste versie als pleziervaartuig op papier gezet. Via een door een scheepstekenaar vervaardigde CAD versie van de tekeningen werd een staalplaat snijpakket besteld, en grotendeels eigenhandig met enige ondersteuning van een lasser op een kleine werf in de buurt in elkaar gezet. Gezien de achtergrond van Cees zit het met de kwaliteit en de technische uitrusting wel snor, de enige misser bleek achteraf de keuze van een gereviseerde DAF als aandrijving te zijn. De omgeving spreekt nog over de geweldige rookgordijnen die de DAF kon leggen. Na een tochtje met de Adriana leek het wel of er een hevige raffinaderijbrand had gewoed. Dus werd snel een vervangende motor aangeschaft en geinstalleerd, dit keer een originele scheepsmotor van Volvo Penta, gebaseerd op een Deutz basismotor. Voorwaar een prachtig stuk techniek, die bij iedereen die een technisch hart heeft, dat hart sneller laat kloppen. De sonore brom klinkt als een Ferrari voor een F1 liefhebber. Het geheel, en niet in de laatste plaats de prachtig gevormde en strakke romp maakt een fantastische indruk. En volgens de trotse eigenaar zit het mooiste zelfs onder de waterlijn, daar kunnen dus alleen de vissen van genieten, maar een tastbaar feit is dat het rondspant ontwerp het varen tot een waar genoegen maakt.
Op 21 mei is het dan zover : met schipper/bouwer Cees en echtgenote Jeanne (die ook wel Adriana genoemd wordt, dat is dus de verklaring van de naam op de schuit), en in gezelschap van Irene's zus en zwager Wil en Daan schepen we ons in onder een strakblauwe hemel en bij een heerlijke temperatuur. De schuit ligt afgemeerd aan de eigen achertuin tegen een steiger, die zo zwaar gebouwd is dat zelfs het SS Rotterdam met windkracht 11 nog niet van z'n plaats zou worden geblazen. Je verwacht natuurlijk ook niet anders van de bouwer van deze boot, die met z'n 15 meter tegen de 20 ton weegt !
De tocht voert ons door het prachtige Hollandse landschap in dit deel van het land. Via de Rijn, de Does, de Wijde Aa, het Braassemermeer, en de Kagerplassen terug naar Katwijk. Zie de bijgevoegede kaartjes, klik erop voor vergroting. Bij het ontwerp van de boot is rekening gehouden met de maximum doorvaarthoogte van de meeste bruggen in de omgeving, zodat die in principe zonder wachttijd genomen kunnen worden. Bij sommige bruggen moeten de mast en de vlaggenmast gestreken worden, maar daar hoef je niet voor uit je luie stoel wat dat gaat hier aan boord pneumatisch met een druk op de knop. Het blijkt vandaag een drukte van belang op het water, er zijn meer mensen op het idee gekomen om een vaartochtje te maken ! Onderweg genieten we volop van het natuurschoon, en van de rijkelijk meegebrachte victualiën in de vorm van vaste en vloeibare versnaperingen. De eerlijkheid gebiedt te zeggen dat we tijdens het
varen iets minder gecharmeerd raken van het lokale watersportpubliek dat zich deze dag in groten getale op het water waagt, vooral het sloepenvolk is ruim vertegenwoordigd. Niet gehinderd door enig fatsoen en nog minder door enige kennis van vaarregels en notie van snelheidsbeperkingen, ontstaan regelmatig tenenkrommende situaties rond opengaande en openstaande bruggen en andere obstakels. Achteruitkijken is er niet bij, en letterlijk en figuurlijk vooruitkijken meestal ook niet. Als je dat zo ziet, zou je wensen dat er snel een vaarbewijsplicht komt voor iedereen die een boot bestuurt. En verder hebben we geen politieboot gezien, dus de waterwouten mogen wat ons betreft ook wel een tandje bijzetten.
Maar niettemin was het een prachtige dag waar we zeer van hebben genoten, en die hopelijk nog eens voor herhaling vatbaar is !
Meer foto's zijn te vinden op : fotos
Meer foto's zijn te vinden op : fotos
Geen opmerkingen:
Een reactie posten