zaterdag 9 juni 2018

Maassluis - Scheveningen

zaterdag 9-6-2018

Vandaag viert Nel haar 65e verjaardag met een high tea voor de vriendinnen, zussen en schoonzussen. De mannen moeten thuisblijven. 's Morgens doen we de weekend boodschappen, 's middags lever ik Irene af bij het feestgezelschap. We hebben besloten om aan het eind van de middag nog naar Scheveningen te varen. Daarmee wordt de tocht naar IJmuiden in tweeën  gedeeld.

Om 17:45 kunnen we de havenmeester regelen om de bruggen naar de Waterweg voor ons te openen.
Op de Waterweg hebben we flink de stroom mee, we varen regelmatig met een snelheid over de grond van boven de acht knopen. Zo ben je snel in Hoek van Holland. Buiten de pieren zien we een verontrustend schouwspel, we zien huizenhoge golven over elkaar heen rollen. Op de watersport sites waren geen waarschuwingen voor wind of golfhoogte geplaatst, maar dit ziet er niet goed uit. Het wordt veroorzaakt door de ebstroom langs de  kust die botst met de afvoer van de rivier, zelfs nu we nog 6 dagen voor spring zitten. En de wind is ook flink aangehaald. Terug naar Maassluis is geen optie, dan moeten we tegen een gierende ebstroom in varen.

Dus storten we ons in het geweld. Nu is de Chip een stevig gebouwd schip, die kan er wel tegen. Maar motorpech moet je hier niet krijgen, dan moet de KNRM  er aan te pas komen. Ik probeer zo snel mogelijk richting kust te sturen om uit de kruisgolven te komen, veel helpt het niet.  Na een tijdje wordt het golfpatroon overzichtelijker,  maar tot Scheveningen blijft het een heftige tocht. Tegen tienen varen we haven in, na ons eerst bij de Verkeerscentrale gemeld te hebben. Je hebt hier toestemming nodig om binnen te komen, er is veel verkeer en de haven ingang is smal.

Aan de passantensteiger in de jachthaven vinden we een stapelplaats met de kont tegen de steiger. Snel de stroomdraad in de elektrapaal, en aan een hete bak Nespresso. Daarmee komen we weer snel op temperatuur. Morgen gaan we eerst bekijken hoe de omstandigheden zijn, zo'n tocht als vandaag moeten we niet te vaak hebben. Desnoods blijven we een paar dagen in Scheveningen liggen.

Achteraf kregen we een paar appjes van Corry (die ook op de party van Nel was) die samen met Dick 's avonds aan de haven stond te kijken toen we bij Scheveningen kwamen aanvaren :

Leuk Irene om samen met Dick jullie te hebben gezien toen jullie ploeterden om de haven binnen te komen .... we kunnen de opluchting van jullie heel goed begrijpen. Echt gaaf hoor..... Dick zíjn hart ging meteen helemaal open .... hahaha...

Ja ik kwam er via een app van Irene achter dat zij het waren die binnenkwamen....we zijn echt blijven wachten tot ze binnen zouden zijn ... want we zagen de mast toen ze op zee waren behoorlijk tekeer gaan....